Minisztériumok

Az ország irányításának elengedhetetlen kelléke a minisztériumok léte, melyeknek a tagjai a miniszterek és az államtitkárok. A minisztériumokban dolgozók nem kapnak alapesetben fizetést munkájukért (ez alól kivételt képezhetnek a fizetett fordítók, akik saját újságjaik hasábjain jelentetik meg a fordításaikat, valamint előfordul olyan eset, hogy a miniszter saját zsebből megjutalmazza egy, vagy több segédjét).

A miniszterek feladata a hozzájuk tartozó minisztériumok működésének irányítása és segítése.

Mik/kik azok az államtitkárok? Az államtitkárok segítik a minisztériumok működését, hisz egy ember, maga a miniszter nem csinálhat mindent, mert neki is vannak a valós életben elfoglaltságai, családja, stb. Ha kevés az államtitkár, akkor több feladat jut egy-egy embernek. Ha túl sok, akkor nehézkes a szervezés. Jelenleg úgy vélem, hogy minden minisztériumra jellemző, hogy kevés az államtitkár, és sosem baj, ha van egy kis utánpótlás. Van olyan minisztérium is, ahol viszont kifejezetten problémás lehet, ha egy embernél több végzi el a munkát, bár a zavar elkerülése érdekében csupán jól kell szervezni a dolgokat. Ilyen például a gazdasági minisztérium.

Most pedig külön is be szeretném mutatni a minisztériumok működését és a miniszterek, államtitkárok szerepét.

 

Minisztériumok és dolgozóik szerepe

Oktatásügyi Minisztérium



Az OM tagjai lassan cserélődnek, és az utóbbi időben egyre kevésbé akarnak új játékosok csatlakozni, segíteni. Mikor Imre Norbert volt az oktatási miniszter, saját pénzből rendezte a szükséges költségeket, de mióta visszavonult, állami támogatás szükséges, mert a tagok önerőből nem tudják a költségeket rendezni. Általában a keret 20 000 HUF, ami elég is, mivel nincs nagy kiadás. A minisztérium tagjai egymást felveszik barátnak, és elsősorban körlevélben kommunikálnak egymással. Az Oktatási Minisztérium feladata elsősorban a kezdők útbaigazítása, segítése a játékban. A következő munkák vannak:


- Oktatásügyi Miniszter: Az oktatási miniszter feladata az OM munkájának koordinálása, az Oktatási Minisztérium és eMagyar Egyetem org és  közlöny használatára is jogosultságot kap, (alapesetben ő és az elnök ismeri csak a belépési adatokat eredetileg, de megadhatja a munkatársainak is, ha bízik bennük). Az oktatásügyi miniszter feladata továbbá megírni minden elnöki ciklus elején a beköszöntő cikket (ez tartalmazza a terveket, a pénzt, amit átvett, az aktuális államtitkárokneveit és beosztásait), a ciklus végén pedig a cikluszáró cikket adja ki, amiben összefoglalja az elért eredményeket, és a kiadásokról nyilvános elszámolást készít. Az oktatási miniszter akár minden hónapban is lehet ugyanaz, vagy ciklusonként változhat. Az államtitkárok nagyjából ugyanazok, de nem zárkózunk el újabb államtitkárok befogadásától, akik segíthetik az OM működését.

- Tutorial oldal: A tutorial oldal nagyon fontos annak érdekében, hogy a kezdők minél jobban megismerhessék a játékot, és akkor is tájékozódhassanak, ha nincs éppen kit megkérdezni. Egy időben kissé el volt hanyagolva, de újabban rendszeresen frissül, sőt, újra lett csinálva az egész, hogy átláthatóbb és részletesebb lehessen. Jelenleg a https://erepublik-tutorial.webno de.hu oldalon érhető el a tutorial oldal. Annak érdekében, hogy ne legyen össze-visszaság, úgy a legjobb, ha egy ember foglalkozik vele, de az az egy rendszeresen. A biztonság kedvéért mások is jogosultak lehetnek a szerkesztésre a csapatból, hogy ha a jelenlegi tutorial-felelőssel bármi gond történne, legyen, aki folytatja a munkáját. A tutorial oldal szerkesztője étrehozott egy facebookos magyar erepes oldalt is (a meglévő magyar csoport mellé), hogy a tutorial oldalon beágyazhassam a "facebook dobozt", és ne a külföldi, angol nyelvű erepes oldalé legyen. Ez a magyar facebook oldal nem kap annyi figyelmet, mint a tutorial oldal, de a tutorial mindig naprakész információkat tartalamaz.

- Mentorprogram: A mentorprogram szükséges annak érdekében, hogy ne csak egy oldal legyen, ahol tájékozódhatnak az újak, hanem legyenek élő emberek is, akikkel lehet kommunikálni, és aki vezeti a kezdők első lépéseit. Nem várhatjuk el egy kezdőtől, hogy rögtön az első napokban a teljes tutorial oldalt elolvassa, mert habár részletes, de pont emiatt hosszú is, és időbe telik átrágni magunkat rajta, és ténylegesen meg is érteni, ráadásul nem mindenki szeret olvasni, vannak, akik jobban preferálják a személyesebb kommunikációt. A mentorprogram felelőse intézi a mentorok és mentoráltak jelentekzést, ő juttatja el a mentoráltakhoz a mentorokat a jelentkezők alapán. Minden ciklus végén kiad egy mentorértékelő cikket, amiben bemutatja, hogy a mentoráltak hogy értékelték abban ciklusban a mentorokat. A legjobb mentorokat jutalomban részesíti abból a pénzből, amit az oktatási minisztérium kapott. Általában a három legjobb kap 5-5-5 aranyat jutalmul, amit ha nincs nagy szükségük a pénzre, a mentoráltjaiknak adják. A mentorprogram sem lehet tökéletes, mert előfordul, hogy valaki mentornak jelentkezik, de mire kap valakit, akit mentorálhat, addigra lehet valamilyen IRL okok miatt nem tudja folytatni a játékot, vagy a mentorálást.

- Kvíz: Az OM minden hónapban több kvízt is rendez, amikor sikerül, akkor minden héten egyet, de ez ritka. Ezek a kvízek általában a játékhoz kapcsolódnak, és jutalmul tankokat lehet nyerni érte. A kvízek az OM közlönyben kerülnek meghirdetésre, és a nyertesek pedig egy következő közlönyben lesznek felsorolva. A kvízmester feladata a jutalmak kiosztása is. Előfordulnak olyan ciklusok, melyek során nem egy ember felelős a kvízkérdésekért, hanem többen is összeülnek az OM csapatából mert úgy könnyebb.

- Egyetem: Az OM szerves részét képezi az eMagyar Egyetem, mely működése abból áll, hogy minden hónapban akár több előadás is kerül megrendezésre a cseten, írott formában, ahol az előadó valamilyen témában előadást tart cseten, és kérdezni is lehet. Az egyetem rektora az, aki megszervezi ezen előadásokat, vagyis előadót keres, meghirdeti az Egyetemi Közlönyben időben, és felkonferálja az előadót. Szükség esetén addig a cseten az #egyetem szobát némítja, hogy ne zavarhassa meg senki az előadást. Az egyetem rektorának feladata még az előadásról logot (a beszélgetés szövegét elmenteni) készíteni, és akár cikkben is kiadhatja azt, de a tutorial tartalmaz egy külön részt az egyetemről, ahova mindenképpen felkerül az anyag, hogy ne vesztődjön el. Az egyetem oldala: https://erepublik-tut orial.webnode.hu/elso-napok-tudnivaloi/egyetem/ Az előadás időtartama általában fél-egy óra szokott lenni, de előfordult már olyan is, hogy 2-3 órát is igénybe vett a kérdések miatt, amit az előadás után tesznek fel a "hallgatók".

Korábban (2011.02.14) Balazs81 előadásával Mentorálás címmel, ez is szerepel az egyetem könyvtárában.

Szociális Minisztérium


A Szociális Minisztérium (a játékosok által használt szlengben szocminként, nemzetközi csatornákon pedig MoSA néven találkozhatsz még vele) tagjai is gyakran hónapokig ugyanazok lehetnek, persze vannak olyan időszakok is, amikor minden ciklusban más vezeti. A csapat tagjai között nem nagyon van felkavarva az állóvíz, általában ugyanabból a 10-20 embert számláló keretből kerülnek ki. Ennek ellenére mint minden más minisztérium, ez is lelkesen várja a kezdőket, gyakornokokat, akiket érdekel a terület. Sőt, komolyabb politikai karrier esetében a kongresszusi tagság után sokaknak ez a minisztérium jelenti a következő lépcsőfokot. Kormánymunka gyakorlására, tapasztalatszerzésre is kiváló lehet annak, aki csatlakozik a csapathoz, majd később akár át is veszi a minisztérium vezetését.
Volt, amikor 8-10 tagja is volt, és aktívabban működött. Voltak és vannak máig megvalósítatlan ötletek, reformtervek, amik a minisztérium programjába belefoglalhótak lennének, kidolgozásukra és alkalmazásukra azonban eddig nem került sor. Ilyen például a játékosok szülinapjának (regisztráció dátuma) megünneplése. A minisztérium ma kisebb kapacitáson működik, ez részben a lecsökkent igényeknek is betudható. Még így is van a legtöbb hónapban edzőteremfejlesztés-támogatás, harcicsomag osztás, csetes és egyéb játékok. Több konkrétumot azért nem írunk ide, mert ez hónapról hónapra változik.
Ebből a hivatalos dokumentumból lehet tájékozódni az aktuális osztásokról, támogatásokról. Katt ide.
A legmegbízhatóbb teljeskörű hírforrás pedig a Szociális Közlöny.
Csetszobával is rendelkezik a minisztérium, de nagyon kevés ott az élet. Mindenesetre, általában lehet ott találni valakit, aki segít, bármiben amiben kell. A szoba a Rizon IRC szerveren található, ez itt egy direkt link hozzá: #szocmin
Régen rendelkezett saját weboldallal a minisztérium, de mára ez megszűnt.
A Szociális Minisztérium havi költségvetése 50.000-250.000 forint között mozog, ennél lehet több is és kevesebb is, de manapság inkább a kevesebb jellemző, mert a jelenlegi programok nem igényelnek többet. Nagyjából 100.000 forintról beszélünk.
A minisztérium feladata az anyagi támogatás megszervezése és lebonyolítása a rászorulóknak. A minisztérium tagjai egymást felveszik barátnak, és elsősorban körlevélben kommunikálnak egymással. Messze ez a minisztérium kapja a legtöbb támadást, kritikát, melyeknek nagy része alaptalan.

Szociális Miniszter: Feladata a SZM működésének a koordinálása, övé az anyagi felelősség, és általában ő is rendezni a pénzügyeket főként. Ciklus elején egy beköszöntő, végén pedig egy cikluszáró cikk kiadása a feladata. Feladata elszámolást készíteni a kiadásokról, hogy ne érhesse a minisztérium működését vád. Gyakran előfordul, hogy ahol kell, besegít az államtitkároknak.

Játékok szervezése: Régebben több ember is csinálta, de jelenleg a minisztérium emberhiányokkal küszködik (emiatt van, hogy a miniszter egyszerre több feladatot, vagy az egész minisztériumot egyedül kell ellássa). Kevesebb játék, kevesebb támogatás, de nem szűnt meg a működése. A játékok megszervezésre kerülhetnek közlönyben, üzenőfalon, cseten, és a játék leszervezésével foglalkozók meg is hirdetik közlönyben. Általában tankot és/vagy kaját lehet nyerni ilyen játékokkal, de a tank jellemzőbb.

Osztások: Egy időben ingyenes osztások voltak, melyek során tanok és kaják kerültek a "kisebbeknek" kiosztásra ingyenesen. Vád érte emiatt a minisztérium működését, ezért újabban már kevésbé jellemző ez, helyette kedvezményes csomag vásárolható a Szociális Minisztériumtól, melynek tartalma néhány tank és kaja (bár kaja nem mindig), amit akár fizetni is lehet a napi munkabérből, és még marad is. Mivel orgnak nem lehet pénzt utalni, egy ember van, akinek kell küldeni a pénzt, és vagy ő, vagy egy másik tag pedig kiosztja a minden nap igényelhető kedvezményes csomagot. A csomagot érdemes lehet felhasználni, de lehet gyűjteni és eladni is (ez csak kis mértékben, és kisebb karaktereknek engedélyezett).

Edzőterem fejlesztési támogatás: Ezt megszervezni nem könnyű, mióta több egymás utáni hónapban is kormányciklus váltás körül van az akciós fejlesztési lehetőség. El kell bírálni a jelentkezéseket, ki kell osztani a pénzeket, és ellenőrizni kell a játékosok erőnövekedését. Amennyiben nincs, visszakérhetik a támogatást, vagy eltilthatják a további támogatásoktól. Az aktuális rendszertől függ, hogy mennyi támogatást lehet kérni, és milyen feltételekkel.

Külügyminisztérium

A külügyminisztérium az egyik legfontosabb része az erepubliknak, ugyanis ez segíti a kommunikáció gördülékenységét az országok közt. Szorosan együtt kell működnie az elnökkel. A külügyminisztérium minden tagjának szükséges minimum az angol nyelv közepes szintű ismerete a megfelelő kommunikációhoz.

Külügyminiszter: a külügyminisztérium vezetője, de úgy is mondhatnánk, hogy csak az egyik vezetője, mert joggal mondhatjuk, hogy az ország elnöke a másik, legfőbb vezetője. A külügyminiszter egyik feladata a Külügyi Közlönyben tájékoztatni az ország lakosságát a külügyi helyzetről, bár az ezzel kapcsolatos információk sokszor inkább a Magyar Közlönyben jelennek meg az elnök vagy alelnök aláírásával. A külügyminiszternek erősen ajánlott legalább az angol nyelv közepes szintű ismerete, de hasznos lehet az is, ha egyéb nyelveket is ismer. A külügyminiszter is kiveszi a részét a lentebb említett munkákból is.

Nagykövetek: Szintén ajánlatos az angol nyelv ismerete, de akár más országé is. Feladatuk a kapcsolattartás más országokkal, elsősorban a szövetségen belüliekkel, de más, akár ellenséges országokkal is, azok nagyköveteivel, cikkeik figyelése, fordítása, tárgyalások folytatása. Jelenleg 5 nagykövet van, mindegyikre jut egy-egy ország. A külügyminiszter örülne annak, ha egy nagyobb csapatot össze tudna állítani, hogy ne jusson egy-egy emberre annyi feladat, és jobban működhessen a minisztérium. Ehhez ideális lenne, ha minden országra jutna egy-egy nagykövet, de legalább 20, de nehéz ennyi embert keresni. Ha valaki kedvet érez dolgozni a külügyminisztériumban, keresse fel az aktuális külügyminisztert.

Fordító csapat: Állami kezdeményezésre össze volt hozva egy külügyi fordító csapat, mely tagjainak munkája abból áll, hogy külföldi cikkeket fordítanak le magyarra, melyek hasznosak lehetnek, külföldi országok eseményeivel foglalkoznak. Ezen fordítások általában saját cikkeikként jelennek meg, de előfordulhatnak akár az állami közlönyben is. Az aktuális elnöktől és külügyminisztertől függ, hogy milyen szinten van ez megszervezve.

Gazdasági minisztérium

Fő feladatai:

1. Az állami pénzmozgások könyvelése,

2. Az állami adóbevételek ellenőrzése,

3. Az állami kiadások megtervezése,

4. Az állami szintű pénzpiaci tevékenység,

5. Az állami vezetés működésének segítése,

6. Az állampolgárok tájékoztatása.

Nézzük meg pontról pontra, hogyan valósulhatnak meg ezek a gyakorlatban.

1. Az állami pénzmozgások könyvelése

A minisztérium legfontosabb feladata a havi elszámolás elkészítése. Lényegében egy táblázat pontos, naprakész vezetését jelenti.

A táblázat általában az alábbiakat tartalmazza:

- a minisztérium kezelésében álló kiemelt állami Org-okon (ezek általában: eMNB - GM - VT - eNAT) lezajló pénzmozgások könyvelését,

- a minisztérium kezelésében lévő ún. monetary Org-okon végrehajtott pénzmozgások könyvelését,

(Mindkét fenti esetben beleértve az egyes minisztériumok részére átutalt pénzösszegeket, a pénzpiaci tevékenységet és az esetleges kongresszusi kiutalásokat is.)

- az állami szintű pénzpiaci tevékenység eredményét,

- az állami adóbevételek nyilvántartását,

- az állami vagyon aktuális helyzetét.

A fentieken kívül egyéb, fontos információk, adatok is lehetnek benne, attól függően, hogy éppen az aktuális miniszter, kormány mit gondol annak. Ilyenek pl. tankvásárlások könyvelése, átlagfizetés nyilvántartása, állami zsold vezetése, régióbérleti díjak elszámolása, különböző grafikonok, más minisztériumok elszámolásainak elérhetősége, stb.

Az elnöki ciklus első eseményei, az állami Org-ok átvétele az előző elnöktől, valamint az átvett Org-ok jelszavainak, e-mail címeinek lecserélése. Ezeket követően a gazdasági miniszter megkapja a hozzáféréseket a gazdasági minisztérium által - későbbiekben - kezelt Org-okhoz, ellenőrzi azok tartalmát és nyitóértékként felvezeti azokat az elszámolásába.

2. Az állami adóbevételek ellenőrzése

Az állam fő bevételi forrása az adó. A nemrégiben megváltozott adórendszerhez igazodva, az elszámolásba bekerülhet a gyarmati adók napi szintű nyilvántartása is. Folyamatosan figyelni kell az adóbevételek alakulását, ezzel segítve a kormányt és az elnököt, az országot érintő döntések meghozatalában. Ezt figyelembe véve lehet javaslatokat tenni az adók csökkentésére vagy emelésére, és az esetlegesen szükséges kongresszusi kiutalások végrehajtására is.

Ehhez naponta egyszer könyvelni kell az előző napon befolyt adóbevételt és az ezt csökkentő MPP költségeket, ami után kiszámolható a napi átlagos adóbevétel.

3. Az állami kiadások megtervezése

Alapját a napi átlagos adóbevétel meghatározása jelenti. A tervezésben nagy segítséget jelent az adóbevételek folyamatos figyelése. Ezek segítségével közelítőleg előre meghatározható az elnöki ciklus folyamán keletkező teljes állami bevétel, amihez már nagyjából hozzáigazítható az állami feladatok ellátásához szükséges kiadások mértéke.

Ilyen kiadások lehetnek:

- az egyes minisztériumok működéséhez szükséges források,

- hadügyi kiadások,

- szociális kiadások,

- oktatási kiadások,

- MPP költségek,

- régió bérleti díjak,

- zsold,

- stb.

Optimális esetben, az elnöki ciklus első napjaiban az elnökkel és a többi miniszterrel egyeztetve, a rendelkezésre álló adatokból ezek nagyjából megtervezhetőek. A későbbiekben pl. heti rendszerességgel, a folyamatosan változó bevételek és az időközben esetleg felmerülő plusz kiadások függvényében kell az előre meghatározott tervet felülvizsgálni és amennyiben szükséges, módosítani.

Ehhez folyamatosan figyelni kell a rendelkezésre álló, azonnal elérhető pénzmennyiséget (nehogy elfogyjon), ha szükséges, akkor kongresszusi kiutalást kell kezdeményezni.

4. Az állami szintű pénzpiaci tevékenység

A minisztérium legidőigényesebb, a legtöbb energiát felemésztő tevékenysége. Az ebből származó haszon az állami bevételek fontos összetevője. Ennek a haszonnak a mértékét nagyban befolyásolja az arany mindenkori árfolyama, a rendelkezésre álló pénz mennyisége, valamint az ehhez a tevékenységhez használható ún. monetary Org-ok száma.

Nagyon leegyszerűsítve a folyamat a következő:

- a szükséges pénzmennyiség elhelyezése az Org-okon

- a pénz kihelyezése a pénzpiacra

- a pénz megvásárlásából befolyt arany eladása a pénzpiacon

Normális esetben a pénz kihelyezése és megvétele között 10 nap telik el, így ez a művelet egy elnöki ciklus során kétszer hajtható végre. A milliós nagyságrendű pénz kihelyezése és a több ezres nagyságrendű arany eladása sokszor több, egész napos, akár éjszakába nyúló munkát kíván (feltéve persze, hogy az ember lelkiismeretesen, jól, eredményesen akarja elvégezni).

Egyéb pénzpiaci tevékenység lehet a pénznyomtatás, ami a gazdaságossághoz szükséges 200 forint alatti arany árfolyam meglehetősen ritka előfordulása miatt, csak elvétve végezhető. Legutóbb - hosszú idő után - tavaly decemberben volt erre lehetőség.

5. Az állami vezetés működésének segítése

Ahogy a miniszteri dolgozók ideje engedi, próbálnak elérhetőek lenni chat-en és a játékban is, így biztosítva azt, hogy a kormány és a többi minisztérium pénzügyileg zavartalanul működhessen. Ezen túlmenően, az elszámolás folyamatos vezetésével is próbálják segíteni a kormány és az elnök munkáját. Az adóbevételek ellenőrzésével akár a gyarmati országok hadügyi előkészületei is előre kimutathatóak.

Tipikusan ilyen segítő tevékenységnek számított korábban, a reguláris századok számára biztosított állami zsold kiutalása, annak könyvelése.

6. Az állampolgárok tájékoztatása

Ez lényegében a Gazdasági Közlöny kiadását jelenti, amelyben tájékoztatni lehet az érdeklődőket a minisztérium által elvégzett munkáról és az ország éppen aktuális gazdasági helyzetéről, valamint az országot érintő fontos gazdasági vonatkozású változásokról, eseményekről. Ezen túlmenően chat-en vagy levélben is megkereshető a minisztérium.

Nagy vonalakban ezek azok a feladatok, amelyeket egy jól működő gazdasági minisztériumnak mindenképpen el kellene látnia.

A minisztérium vezetése egy bizalmi alapon kapott feladat. Mivel a gazdasági miniszter szinte a teljes állami vagyonhoz hozzáfér, az elnökök csak olyan embereket választanak ki erre a posztra, akikben teljes mértékben megbíznak. A visszaélések elkerülése érdekében csak megbízható, precíz, pontosan dolgozó játékosok vehetnek részt a minisztérium munkájában. Általában legfeljebb 2-3 fő szokta ellátni a feladatokat (nem ritka azonban az sem, hogy a gazdasági miniszter egyedül csinálja végig az elnöki ciklust), ami miatt az egyes dolgozóknak viszonylag sok szabadidőt és sok szabad energiát kell a minisztériumban elvégzett napi feladatok ellátására fordítaniuk.

Ugyanakkor a hozzáférések korlátozásával és a munka jó szervezésével, minden ponton lehet olyan feladatokat találni, amiben akár egy kezdő játékos is nagy segítségére lehet a gazdasági miniszternek, ezáltal az egész kormánynak.

Be lehet segíteni az elszámolás vezetésébe, az adóbevételek figyelésébe, azok napi nyilvántartásába, a közlönyök megírásába, különböző grafikonok, statisztikák készítésébe, a különböző minisztériumok forrásainak biztosításába, stb.

A legkisebb segítség is jól jön, ezért aki kedvet érez ahhoz, hogy efféle kormányzati munkát végezzen, az ne habozzon, keresse meg a minisztert! Azon túlmenően, hogy segíthet, a játék új lehetőségeit ismerheti meg és olyan tapasztalatokra tehet szert, amelyeket később akár a saját karakterének fejlesztéséhez is felhasználhat.

Hadügyminisztérium

 

Egy jó kormárnyzás két alappillére a külügy és a hadügy, hiszen ezek és minisztereik nélkül az ország működésképtelen lenne. Ez nem jelenti, hogy a többi minisztérium felesleges, hanem bár hasznosak, de nem létfontosságúak.

 

Tehát, mi is a feladata egy hadügyminiszternek? Nehéz, ha nem lehetetlen, megmondani. Ennek az az oka, hogy minden kormány más felépítésű. Van, ahol a HM inkább csak egy hivatalnok, aki elvégzi a kiosztott feladatokat, de a komoly dolgokba nincs igazán beleszólása, esetleg nem tapasztalt még eléggé. Más esetekben pedig a HM majdnem, hogy az elnök “hatalmával” rendelkezik. Ez utóbbi könnyen előfordul háborús időkben, míg előbbire békés időszakokban van inkább szükség.

Ennek ellenére igyekszem összefoglalni, hogy mik azok a területek, amiket minden esetben a HM végez, majd haladok a nem olyan egyértelműen HM hatáskörök felé.

 

  • Nulladik feladatként megjegyezném a megfelelő csapat összeválogatását. Ha 3-4 ember van, aki akár éjjelbe nyúlóan tudja egymást váltogatni, az már egy kiindulási pont. Persze ez nem mindig sikerül, ilyenkor nem árt, ha utálsz aludni.
  • Az első, és talán a külvilág felé legfontosabb szerep az információs. Lényegileg a cél, hogy mindenki tudja, hogy melyik csatában és melyik oldalon kell ütni. Ennek 4 fóruma van:
    - a priólista, egy szkript, amit, ha feltelepítesz, direkt linket ad a csatákhoz, mely így néz ki:

    - a századparancsnoki körlevél (a hónap elején az elnök indítja a nagyobb századok parancsnokaival),
    - a shoutok (mikor üzenőfalon megosztja a HM, az elnök és esetleg mások is az információkat. A shoutok által érhető el leggyorsabban az aktív játékosok nagy része, de fontos, hogy a HM megfelelő baráti körrel rendelkezzen, illetve a barátai továbbadják az infót.
     - és a Hadügyi Közlöny, mely kiadás után is frissül. Nagyon fontos, hogy mindig naprakész és lehetőleg top5 legyen - nyilván ennek vannak technikai korlátai, de megoldható, hogy csak 2-3 óra essen ki. Van olyan, hogy naponta 5-ször kell frissíteni (ahogy a többi fórumot is), de a pozícióval ezt a kellemetlenséget is felvállalja a HM, hiszen a játékosok ebből tudnak tájékozódni.
    - Egy ötödik fórumként az IRC-t is meg kell említeni, de ezt egyre kevéssé használják a HM-ek, illetve a játékosok is.

A hadügyi vezetés feladata továbbá a majdnem minden napi magyar csata megszervezése. Ennek az a célja, hogy a játékosok, akik TP-ből származó haszonra áhítoznak, azok nyereség mellett tudják leütni az energiájukat. A játékosok, akik megfelelő erővel rendelkeznek, 100M sebzésért (ez az elején sokkal kevesebb, de megnő) 1000 cc-s medált kapnak, ebből igen komoly bevételre tehetnek szert. Éppen ezért fontos, hogy mikor az üzenőfalon megy a felhívás, akkor segítsünk az indításban. Nagyon veszélyes viszont, hiszen nyilvánvalóan jobban megéri magyar csatába ütni, viszont ha ez a komoly csaták elfeledéséhez vezet, az nem tesz jót a szövetségnek/az ország image-nek. Éppen ezért nagy csata napján nem érdemes magyar csatát indítani. (Halkan jegyzem meg, hogy ilyenkor van esély, hogy az ellenfél indít, hogy lekösse a sebzést.)
 

A következő szinten a stratégiai tervezés áll. Nagyobb hadjáratban nagyon fontos az elterelő/elvágó RW-k tervezés és elindítása is.(itt a TP-hez hasonlóan fontos a segítség a játékosok részéről).

A hónapok jó részébe bele kell tervezni az elfoglalt régiók hűtését, nehogy a determinációs bónusz nagyon magasra kússzon, illetve fontos kitalálni, hogy pontosan mikor lesznek a csaták. Így leírva elég egyszerűnek tűnhet, de a valóságban sokszor nagyon nehéz összeegyeztetni, hogy pontosan mikor, melyik régióban indulhat felkelés, mikor optimális a csatát indítani.
 

A hadügyi tervezés természetesen általában a szövetségesekkel összhangban történik. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a HM is (a KM és az elnök mellett) részt vegyen a szövetséges üléseken. Természetesen fontos a jó angoltudás. Nyilván megoldható nélküle is, de nehézkessé válik a kommunikáció.
 

A legkeményebb munka mégis a csaták megnyerésének elősegítése. Könnyen előfordulhat, hogy éjjelbe húzódó csatákat végig figyelemmel kell kísérni, majd másnap kora reggel munkában/iskolában helytállni. Éppen ezért csak akkor szabad ezt a pozíciót elvállalni, ha elég embered/időd van hozzá. Sajnos a helyzet az, hogy a csatákat néha a CO nyeri meg. Ennek ellenére okos CO-managementtel, és sebzésszervezéssel nagyon sokat lehet spórolni. Sebzésszervezés alatt azt kell érteni, hogy fontos, hogy a játékosok tudjanak a csatáról, felfogják a fontosságát. Nyilván a sebzés nagy része hazai, őket a shoutokkal, HK-val el lehet érni. Náluk is fontos viszont, hogy a nagyobb csata előtt felhívjuk a figyelmet a hadjárat komolyságára. A szövetségesek között érdemes lehet szétnézni, esetleg nagyköveti segítséget kérni, hogy ott is megértsék, miről van szó. Az már-már egyértelmű, hogy a többi ország a CoD-ot (nap hadjáratát) fontos csatákra állítják, de ide is érdemes lehet egy ráerősítés.


A sebzés szervezésének egy másik  (ritkán alkalmazott) módja, hogy zsoldosokat bérelünk fel. Elég sok zsoldos MU van, de legtöbbjük megfizethetetlenül drága. Van köztük viszont nagyon olcsó (egy két szerb MU). Nyilván a vezetés feladata eldönteni, h mennyit szán az akcióra, meddig fogja emelni a CO-t, hol éri meg zsoldost fogadni.

Bevándorlási Hivatal

Ez nem egy külön minisztérium, hanem a Kongresszus szerves része. Alábbiakban ismertetem a működési szabályzatát:

2015. évi 1. törvény a
Bevándorlási Hivatalról


1.§. /1/ A Bevándorlási Hivatal (továbbiakban BH) autonóm államigazgatási szerv, amely a Kongresszus felügyelete alatt működik.
/2/ A BH élén Hivatalvezető áll.
/3/ A Hivatalvezetőt a Kongresszus alakuló ülésén választja, egyszerű többséggel, az Államelnök ellenjegyzésével. A Hivatalvezető a teljes kongresszusi időszakra vállalja pozícióját.

2.§. /1/ A hivatalvezető jogosultsága a megfelelő helyen igényelt állampolgársági (továbbiakban ÁP) kérelmek elbírálása. A BH munkájának átláthatóbbá tételének, illetve a hivatal folytonosságának megőrzése érdekében, az egymást követő hivatalvezetők átadják a Google dokumentumot utódaik számára.
/2/ A Kongresszus képviselői vállalják, hogy a BH adatbázisban engedélyezett ÁP kérelmeket elfogadják.
/3/ A BH által elutasított ÁP kérelmek nem adhatóak meg.
/4/ A Kongresszusi képviselők vállalják, hogy a hozzájuk állampolgársági kérelemmel fordulókat a megfelelő formra irányítják, kivéve a 3.§.-ban foglalt esetet.
/5/ A BH elutasító döntése ellen a Kongresszus Elnökéhez lehet fordulni.


3.§. /1/ A külügyminisztériumi kérvényre benyújtott ÁP kérelmek (pl. követek) felülvizsgálat nélkül, vagy soron kívül elfogadandóak, a hivatalvezető belátása szerint.
/2/ Akikről köztudomású, hogy IRL magyarok az ÁP kérelem felülvizsgálat nélkül, vagy soron kívül elfogadandóak.

4.§. Az ÁP kérelemnek tartalmaznia kell:
/1/ Ingame név
/2/ Profil link
/3/ RL (fő) állampolgárság (kiindulási alapként)
/4/ Indoklás miért szeretne az ország állampolgára lenni
/5/ Korábbi kormány/szövetségi pozíciók más ország(ok)ban (ha volt)
/6/ Ismert, megbízható magyar (és esetleg híres szövetségi) támogató (elengedhetetlen).

5.§. A Hivatalvezetőnek meg kell felelnie az alábbi követelményeknek:
/1/ Ismert;
/2/ RL Magyar állampolgárságú;
/3/ Leinformálható;
/4/ Nemzetközi szinten tapasztalt;
/5/ Kiterjedt kapcsolati hálóval rendelkezik, ami alapján elbírálhatja, leinformálhatja a kérvényezőt;
/6/ Tisztában van a jelen szövetségi rendszerekkel és hátterekkel;
/7/ Járatos legyen a kérvényező profiljának részletes átnézésében (miket kell figyelembe venni), amiből egyértelmű konzekvenciákat lehet levonni

6.§. /1/ Abban az esetben, ha a BH engedélye nélküli ÁP kérelem kerül elfogadásra, az elfogadó képviselővel szemben a Hivatalvezető panasszal élhet az eMagyar Kongresszus Elnökénél.
/2/ A Kongresszus Elnöke a cselekmény súlyosságától függően szankciót alkalmazhat a szabályszegő képviselővel szemben, amely lehet:
a.) figyelmeztetés
b.) #kongresszus szobából való kizárás,
c.) outgame szavazásból kizárás,
d.) súlyos esetben (pl. állampolgárság pénzért történő árulása) a honlapon történő inaktiválás.
/3/ A szankcionált képviselő a kongresszus felé fellebbezhet.

7.§. A Hivatalvezető
/1/ köteles munkáját a tőle telhető legjobb tudása szerint ellátni.
/2/ az ÁP kérelmek jóváhagyásáért ellenszolgáltatást nem kérhet, állampolgárságot nem árulhat.
/3/ a Kongresszusnak tartozik felelősséggel tevékenységéért.
/4/ A Kongresszus Elnökének felhívására köteles tevékenységéről beszámolni.
/5/ A Hivatalvezető maga mellé Hivatalvezető-helyettest nevezhet ki. A Hivatalvezető-helyettesnek ugyanazon elvárásoknak kell megfelelnie, mint a Hivatalvezetőnek. A Hivatalvezető-helyettes tevékenységéért a Hivatalvezető tartozik felelősséggel. A Hivatalvezető a kongresszusi körlevélben köteles megnevezni helyettesét (amennyiben kíván helyettest kinevezni).

8.§. /1/ Amennyiben a Kongresszus, a Kongresszus Elnöke, a Kongresszus Alelnöke, vagy az Államelnök a Hivatalvezető tevékenységének ellenőrzése során az állampolgárság megadásának szabálytalanságai derülnek ki, a hivatalvezetőtől a Kongresszus szavazás útján megvonhatja bizalmát. Ezt követően a Hivatalvezető választáson második helyet elért jelölt kerül a hivatal élére (továbbra is az Államelnök ellenjegyzése mellett). Amennyiben nincs második helyezett (vagy az nem kívánja betölteni pozícióját) új Hivatalvezető-választást kell lefolytatni.
/2/ Amennyiben a hivatalvesztés a 8.§./1/ bekezdésének megszegése miatt történt, a leváltott hivatalvezető a jövőben kormányzati tisztséget nem kaphat.

9.§. /1/ Jelen törvény kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit akkortól kell alkalmazni.
/2/ A törvényt a Kongresszusi Közlönyben, illetőleg a Magyar Közlönyben kell kihirdetni.


 

Forrás: https://www.erepublik.com/hu/article/-kk-bev-ndorl-si-hivatal-2501729/1/20