Cégek

 

Az erepublikban a cégek termelik meg a játékban használatos eszközöket/épületeket/nyersanyagokat.
Ahhoz, hogy cégeket hozhass létre, először egy holdingot kell létrehozzál valamely régióban. Az első holding létrehozása ingyenes, utána pedig minden holding ára 25 arannyal növekszik (25, 50, 75...) A holdingban helyezheted el a cégeket. Ahhoz, hogy egy holding cégeiben manageri munkát végezz, abban a régióban kell tartózkodnod, amelyikben a holding található. Ha elfoglalta egy ország azt a régiót, amelyikben a holding van, adig nem lehet dolgozni benne, amig az adott országgal direkt csatát vív az országunk.

A termelékenységnél számit az ország bónuszkészlete (milyen bónuszrégiókból van az országban), az adott régió melyik bónuszhoz ad plusz termelékenységet, továbbá negatívan befolyásolja a szennyezettség (minél több olyan cég van, annál kevesebb a termelékenységi szorzó (lentebb részletesebben a termelékenységről).

Fontos a holding helyének jó megválasztása, mert abban az esetben, ha a cégeket egy másik régió ba, másik holdingba akarjuk költöztetni, nagy árat kell megfizetnünk érte, ami mondhatni nem éri meg. Itt egy régi táblázat a várható költségekről: https://docs.google.com/spreadsheets/d/15nk034-p9rTmFsXK9c78OQSOIkj7xC8tKBpyU3kgdhw/edit#gid=0

 

A cégeknek 2 fő fajtáját különböztetjük meg:

  1. Nyersanyagokat előállító cégek [FRM (food raw material - étel alapanyagokat eőállító cégek), WRM (weapon raw material - fegyver alapanyagokat előállító cégek), HRM (house raw material - ház alapanyagokat előállító cégek), ARM (Aircraft Raw Material)]
  2. Késztermékeket előállító gyárak (ételt, szárazföldi fegyvert, házat, légi fegyvert előállító cégek)

Itt tudunk raktárat is vásárolni, ez nem helyhez kötött, és nem is igazán nevezném cégnek.

Cégezők itt könnyen kalkulálhatnak, hogy mibe érdemes befektetni, mennyi az aktuális haszon (zászlót állítsd magyarra):  https://www.erepublik-deutschland.de/en/tools/company-calculator 

Nyersanyagtermelő cégek

Képekben:

Táblázatban:

Élelmiszer/fegyver/ház/repcsi nyersanyag
Minősége q1 q2 q3 q4 q5
Neve
magyarul
Búzafarm
Vasbánya
Homokbánya
 
Gyümölcsös
Olajkút
Agyabánya
Halastó
Alumíniumbánya
Fűrésztelep
Marha Istálló
Salétrombánya
Mészkőbánya
Vadászes
Gumitelep
Gránitbánya
Neve
angolul
Grain farm
Iron Mine
Sand Mine
Magnesium Refinery
Friut orchard
Oil Rig
Clay Pit
Titanium Refinery
Fishery
Aluminium Mine
Sawmill
Wolfram Mine
Cattle farm
Saltpeter Mine
Limestone Quarry
Cobalt Plant
Hunting Lodge
Rubber Plantation
Granite Quarry
Neodimium Mine
Alaptermelése 35 70 125 175 250
Munkások 0
0
1
1
0
0
2
2
1
1
3
3
1
1
4
4
4
4
5
5
Ára 1500 HUF 3000 HUF 10 gold 8500  HUF 35 gold

 

Vannak különböző régiók, melyek megnevezése hasonít a nyersanyagcégek megnevezésére. Ezen cégek használhatósága nem függ attól, hogy milyen régióban vagyunk, milyen régiókat birtokol az országunk. A különféle bónuszokat adó régiók a termelékenységet befolyásolják, melyről egy külön pontban írok.

Nyersanyagokat nem lehet átutalni másoknak, csak piacon vásárolhatók másoktól.

A nyersanyagcégekre nem szokott akció lenni (bár volt 1-2 alkalom, amikor 30% kedvezménnyel lehetett építeni).

A nyersanyagok értelme természetes módon, hogy késztermékeket lehessen belőlük előállítani.

A ház és repcsi nyersanyagtermelő cégekben csak másokat lehet foglalkoztatni, mi magunk nem dolgozhatunk bennük.

Késztermékeket előállító cégek

 

Általában havi egy alkalommal van fejlesztési akció, melynek során 45% kedvezménnyel lehet a késztermékeket gyártó cégeket (és edzőtermeket is) fejleszteni (ez a kedvezmény az első szint vételárára nem vonatkozik, tehát első szinten mindig 10 arany).

Építés/fejlesztés/bontás költsége/nyeresége:

Minőség q1 q2 q3 q4 q5 q6 q7
arany+ 10 20 50 100 200 400 450
arany 10 30 80 180 380 780 1230
arany 45% akció 10 21 48,5 103,5 213,5 433,5 681
bontás 5 15 40 90 190 390 615
bukó 5 6 8,5 13,5 23,5 43,5 66

Nézzük mi micsoda a táblázatban:
arany+: azt jelenti mennyi aranyba kerül ha az előző szintről akarod fejleszteni a gyárat az aktuálisra. Azaz pl.: q3-ról q4-re a fejlesztés 100 arany.
arany: azt mutatja, hogy gyár nélkül mennyi arany egy gyár létrehozása, azaz a semmiből... pl.: egy q4-es gyár alapítása és felfejlesztése 180 aranyba kerül
arany 45% akció: szokott lenni cégfejlesztési akció, ekkor a költségek 45%-kal csökkennek. pl: ilyenkor egy q4 cég alapítása és felfejlesztése 0-ról 103,5 arany
bontás: a cégek 50%-os áron elbonthatók bármikor. Ennyit kapsz vissza a cégeid után. pl.: egy q4-es cég lebontása után 90 arany jelenik meg a számládon
bukó: ez a sor azt mutatja, ha akciósan fejlesztetted a céged s lebontod később, akkor hány arany a veszteséged. pl.: q4 cég esetén buksz 13,5 aranyat. Bontás esetén az akciós ár 50%-át kapod vissza (egy időben a házgyár bevezetésekor annál csak 30% volt, most nem tudom)

Az egyes cégekben foglalkoztatható munkások száma pedig a következők szerint alakul cégenként ( a "ház gyár" esetében lehet foglalkoztatni másokat, de manageri munka nincs.

Q1 készterméket előállító cég - 1 munkás
Q2 készterméket előállító cég - 2 munkás

Q3 készterméket előállító cég - 3 munkás
Q4 készterméket előállító cég - 5 munkás
Q5-Q7 készterméket előállító cég - 10 munkás

Munkások foglalkoztatása pedig a következő módon alakul:
- a munkás dolgozik nálad és megkapja a fizetését

- te amikor bejelentkezel eldöntheted utólag, hogy melyik céghez számítsa az alkalmazottad munkáját a rendszer

Minél több csillaggal rendelkezik egy termék-előállító cég, annál több nyersanyagot használ fel, és annál magasabb minőségű terméket állít elő. Minden munkás 10 wellnesst veszít a cégtől függetlenül, amikor dolgozik. Minden cégtulajdonosnak lehetősége van a munkahelyén kívül saját cégeiben is dolgozni (manageri munka). Ilyenkor nem merül fel a saját fizetése költségként. Házgyárban és repcsi gyárban nincs lehetőség saját cégünkben manageri melóként dolgozni.

A késztermék előállító cégeket lehet fejleszteni aranyért, így erősebb-jobb termékeket tud előállítani a gyár, melyek drágábban eladhatók. Ugyanekkor amint fentebb is olvasható több nyersanyag is kell a jobb minőségű termék előállításához. Ez pedig ilyen arányban történik:

Nyersanyag felhasználás a cégek minősége szerint:

  • Q1 termék: 1*X nyersanyag
  • Q2 termék: 2*X nyersanyag
  • Q3 termék: 3*X nyersanyag
  • Q4 termék: 4*X nyersanyag
  • Q5 termék: 5*X nyersanyag
  • Q6 termék: 6*X nyersanyag
  • Q7 termék: 20*X nyersanyag

... ahol X=1 az élelmiszer-előállításnál és X=10 a fegyver-gyártásnál.

Késztermékes cégek a névleges értékük (akció nélküli fejlesztési ár) +/-10% áráért vehetőek, illetve adhatóak el. A nyersanyag cégek eladására nincs lehetőség! Csak lebontani lehet őket, a vételár felét visszakapva!

Kezdő játékosoknak nem ajánljuk hogy esetlegesen vásárolt cégeikben munkásokat alkalmazzanak, hiszen sok odafigyelést igényel egy gyár eligazgatása, sőt, kezdőként nincs annyi pénzünk, hogy olyan céget vegyünk/fejlesszünk, melyben gazdaságos másokat is foglalkoztatni. (Fizetések- Termék eladási ár kompenzálása, piac állandó figyelése stb.). 

Mi értelme ezeknek a késztermékeknek?

A kész élelmiszerek arra valók, hogy visszatölthessük elhasznált energiánkat. A magasabb szintű gyárakban magasabb minőségű kajákat lehet gyártani, melyek minden darabja nagyobb energiát tölt vissza. Magasabb minőségű kaják előnye, hogy kevesebb helyet foglalnak a raktárban. Általában a leggazdaságosabb venni q3 minőségű kaját (de ez akár változhat is)

A (szárazföldi) fegyverek arra valók, hogy nagyobb sebzést biztosítsanak nekünk a harcok során. Magasabb szintű gyárakban magasabb minőségű fegyverek gyárthatók, melyek tartósabbak és nagyobb sebzést biztosítanak. Segítségükkel kevesebb energia felhasználásával ölhetjük meg az ellenfelet. Legkedveltebb fegyver a +200% sebzés miatt a q7-es. BH-zóknak kötelező darab. Támogatások során is elsősorban ilyeneket lehet kapni. Ha piacról szeretnél vásárolni, és nem érdekel a BH, a q6 minőségű gazdaságosabb lehet.

A házak arra valók, hogy ideiglenesen megnövelhessék a visszatölthető és tárolható energiát. A házak még újak. Több házat is lehet egyszerre aktiválni, ez által megnövelve a visszatölthető energiánkat, ami küldetésekkor, vagy BH-záskor kifejezetten jól jöhet.

A repülőgyár termékei arra valók, hogy légi csatában (minden 4. kör avagy minicsata egy hadjáratban) nagyobb sebzést biztosítsanak.

Termelékenység

A termelékenység a következő összetevőkből áll:

Alap termelékenység (100%)+ország bónusz (0-100%)+régió bónusz (0-18%)+productivity bonus (+20% Tycoon Pack megvásárlásával)-régió szennyezettség (0-25%)

Az ország bónusz abból tevődik össze, amilyen bónusz régiókkal rendelkezik az ország. Gyakoriság szerint 5 csoportba sorolhatjuk a bónuszokat (nagyon ritka, ritka, átlagos, gyakori, nagyon gyakori), továbbá iparág szerint 4 csoportba (élelmiszer, fegyver, ház, repülő).

 
Ritkaság élelmiszer fegyver ház repülő bónusz
Nagyon ritka szarvas gumi gránit neodímium 30%
Ritka gabona salétrom mészkő cobalt 25%
Közepes szarvasmarha olaj agyag wolfram 20%
Gyakori gyümölcs alumínium fa titán 15%
Nagyon gyakori hal vas homok magnézium 10%

Abban az esetben, hogy ha a bónuszrégiónak nincs közvetlen kapcsolata a fővárossal, akkor ezeknek a fele érvényesül abból.

Cégek alap termelékenysége és a cégalapítás költsége

 

Élelmiszer alapanyag épület típus alaptermelés alapítás
Ikon - Grain Farm.png búzafarm (q1) 35 Ikon - Élelmiszer Alapanyag Materials.png Money.png 1500
Ikon - Gyümölcs Orchard.png gyümölcsös (q2) 70 Ikon - Élelmiszer Alapanyag Materials.png Money.png 3000
Ikon - Fishery.png Halastó (q3) 125 Ikon - Élelmiszer Alapanyag Materials.png Icon-gold.gif 10 GOLD
Ikon - Szarvasmarha Farm.png szarvasmarha Farm (q4) 175 Ikon - Élelmiszer Alapanyag Materials.png Money.png 8500
Ikon - Vadászat Lodge.png Vadászles (q5) 250 Ikon - Élelmiszer Alapanyag Materials.png Icon-gold.gif 35 GOLD

 

Fegyver alapanyag épület típus alaptermelés alapítás
Ikon - Iron Mine.png vasbánya 35 Ikon - Weapon Raw Materials.png Money.png 1500
Ikon - Olaj Rig.png olajkút 70 Ikon - Weapon Raw Materials.png Money.png 3000
Ikon - Alumínium Mine.png Alumíniumbánya 125 Ikon - Weapon Raw Materials.png Icon-gold.gif 10 GOLD
Ikon - Salétrom Mine.png salétrombánya 175 Ikon - Weapon Raw Materials.png Money.png 8500
Ikon - Gumi Plantation.png gumi ültetvény 250 Ikon - Weapon Raw Materials.png Icon-gold.gif 35 GOLD
Ház nyersanyag épület típus alaptermelés alapítás
Ikon - Sand mine.png homokbánya 35 Ikon - Ház Raw Materials.png Money.png 1500
Ikon - Clay pit.png agyagbánya 70 Ikon - Ház Raw Materials.png Money.png 3000
Ikon - Sawmill.png Fűrésztelep 125 Ikon - Ház Raw Materials.png Icon-gold.gif 10 GOLD
Ikon - Mészkő quarry.png kőbánya 175 Ikon - Ház Raw Materials.png Money.png 8500
Ikon - Gránit quarry.png gránitlelőhely 250 Ikon - Ház Raw Materials.png Icon-gold.gif 35 GOLD
Repülő nyersanyag épület típus alaptermelés alapítás
  Magnesium Refinery 35 Icon - Aircraft raw materials.png Money.png 1500
  Titanium Refinery 70 Icon - Aircraft raw materials.png Money.png 3000
  Wolfram Mine 125 Icon - Aircraft raw materials.png Icon-gold.gif 10 GOLD
  Cobalt Plant 175 Icon - Aircraft raw materials.png Money.png 8500
  Neodimium Mine 250 Icon - Aircraft raw materials.png Icon-gold.gif 35 GOLD

 

épület Típus

késztermék gyárak típus alaptermelés alapítás költsége (q1)
Ikon - élelmiszer-feldolgozó Q1.png Élelmiszergyár 100 Ikon - Élelmiszer Q1.png Icon-gold.gif 10 GOLD
Ikon - fegyvergyár Q1.png fegyvergyár 10 Ikon - Weapon Q1.png Icon-gold.gif 10 GOLD
Ikon - Ház gyári Q1.png házgyár 0.2 Ikon - Ház Q1.png Icon-gold.gif 10 GOLD
  Repülőgyár 5 Icon-gold.gif 10 GOLD

 

Kereskedelmi út

 

A étel, fegyver, ház, repülő (ez utóbbi bevezetése folyamatban) iparhoz 5-5 különböző bónusztípus rendelhető hozzá, melyek  különböző mértékben segítik a termelékenységet.

 

  élelmiszer fegyver ház repülő bónusz
Nagyon ritka szarvas gumi gránit neodínium 30%
Ritka gabona salétrom mészkő cobalt 25%
Közepes szarvasmarha olaj agyag wolfram 20%
Gyakori gyümölcs alumínium fa titán 15%
Nagyon gyakori hal vas homok magnézium 10%

Az a kapcsolat, ami szükséges ahhoz, hogy az országbónusz maximálisan érvényesüljön, kereskedelmi útnak nevezünk. Amennyiben a fővárost adó régiót elfoglalják a maradék régiók közül a legnépesebbe kerül az új főváros. Vagy ha az országot eltörlik, akkor az elsőnek felszabaduló régió lesz az új főváros. Ehhez a fővárosnak és az adott bónuszrégióknak vagy közvetlenül szomszédosnak kell lennie, vagy a olyan köztes régiókkal kell összekapcsolódniuk, melyeknek vannak közös határaik. A főváros, a nagyobb bónuszt adók és a területileg köztes, kapocsként szolgáló régiók egyazon országé kell legyenek.
 

A hadügyi stratégiáknak így fontos eleme és célpontja lehet ennek a kapcsolatnak a megszakítása. Egy jól kivitelezett támadás komoly gazdasági visszaesést okozhat ezáltal.

 

 

Tipp: amennyiben azt látod, hogy Magyarország egy olyan régióért küzd, ami újabb, még meg nem lévő, vagy közvetlenül nem kapcsolódó bónusztípust ad, akkor érdemes várni a munkával és csak a csata után dolgozni (ha még erep napváltás előtt várható a régió megszerzése). Ugyanígy ha elveszni látszik egy bónusztípus, akkor mihamarabb érdemes dolgozni.

 

 Azon régiókat, melyek akár adnak, akár nem adnak bónuszt, de szükségesek ahhoz, hogy fenntartsák a kapcsolatot a bónusz(ok) és a főváros közt, hídrégiónak, vagy inkább hídnak nevezzük, hiszen áthidaló szerepet tölt be, összeköt a többi bónusszal. 

 

 

 

Túlóra és házak

A házak arra valók, hogy ideiglenesen megnöveljék a visszatölthető energiánkat. A házak bármikor aktiválhatók, és inaktiválhatók. Az aktív házak további előnye, hogy túlórapontokat adnak, melyek túlórázásra lehet felhasználni.

Minden házból lehet egyet aktiválni. Ez akár 50+80+100+150+200=580 energiapont is lehet pluszban, valamint még ugyanennyi tárolási lehetőség.

Túlóra pontok: Minden aktivált ház ad óránként 1 túlóra pontot. Túlóra pontjainkat a raktárban valamint cégeink oldalán láthatjuk, ezekből bármennyit lehet gyűjteni és tárolni. 24 pont felhasználásával tudunk egyet túlórázni. A túlóra gyakorlatilag egy újabb alkalmazotti munkára ad lehetőséget, természetesen egy újabb fizetésért.



Éjszakai műszak. Egy túlóra után egy óra „pihenő” jár. Ez alatt csak „éjszakai műszakot” végezhetsz. Ha úgy döntesz hogy a pihenőidő közben mégis felhasználsz újabb 24 túlóra pontot, az 100 energiába fog kerülni (a normál eddigi 10 helyett). Ekkor az egy órás pihenő számlálója újraindul.

(A fordító megjegyzése: Ez talán kicsit túlbonyolításnak tűnik, de értelmet nyer a 2. pontban megemlített kitétel alapján, miszerint a túlórapontokat is korlátlanul lehet gyűjtögetni. Így nem lesz olyan egyszerű az akár hónapok alatt felhalmozott munkanapok egyszeri felhasználása, ez esetben gyakorlatilag egy csokit is fog igényelni egy túlóra.)


5. Fizetési keret

Miután egy alkalmazott akár napjában többször is dolgozhat, beállíthatsz alkalmazottaidnak egy napi maximum kifizetést is.
Például ha a napi kifizetési keret 100 forint/fő, akkor egy 30 forintos bérű alkalmazott egy nap maximum háromszor tud dolgozni. Ugyanakkor akinek fizetése 20 forint, az értelemszerűen ötször. (A fizetési keret minden alkalmazottra egységes, mint az alábbi képen látható.)
Ha a fizetési keretet alapértelmezett értéken vagyis 0-n hagyod, az alkalmazottaid annyiszor dolgozhatnak ahányszor akarnak (és tudnak).



A limit beállításához ugyanazt a + gombot kell megnyomni amivel állásajánlatot tehetünk ki.




6. A házak tulajdonságai

Ház minősége szükséges munka száma nyersanyag szükséglet max. energia bónusz tartósság
Q1 5 1000 50 7     nap (168 óra)
Q2 10 2000 80 7     nap (168 óra)
Q3 20 4000 100 7     nap (168 óra)
Q4 40 8000 150 7     nap (168 óra)
Q5 60 12000 200 7 nap
(168 óra)






 

Raktár

Épületeim menüponton belül a Raktár fülre kattintva érhető el:

Alapból egy 1000 férőhelyes raktárat kap mindenki, később a küldetések során még 2*1000 raktárhely jutalomban részesülsz. /Időszakos küldetések és a heti megmérettetések során még előfordulhat, hogy raktárhelyet kaphatunk a teljesitésért jutalmul./
Ebben elfér, amit egyszerre el lehet fogyasztani, de ha már cégezel, akkor mindenképp több férőhelyre lesz szükséged. Két féle raktárat vehetsz:

  • Normal Storage: a kisebbik 1000 férőhelyes és 1750 helyi valutába kerül
  • Large Storage: a nagyobbik 9000 férőhelyes és 35 gold az ára
A My places (Épületeim) menü, Storage (raktár) fül alatt tudsz a "+" ikonnal új raktárat venni.



Mindig azt érdemes megvenni ami épp olcsóbb. Ez mit jelent? Az egyik valutába (HUF) , a másik goldba (aranyba) kerül. Először nézd meg az arany aktuális árfolyamát. Ezt a Market (Piac) menü Monetary market (Pénzpiac) almenü alatt tudod megnézni. Mit nézz? Azt hogy egy arany hány forintot ér pillanatnyilag.

450-es aranyárfolyam alatt a Large Storage az olcsóbb tárhely
450-es aranyárfolyam felett a Normal Storage az olcsóbb tárhely


Persze azt is figyelembe kell venni, hogy az 1000 tárhelyes raktár nem akkora kiadás (lásd a példákban 7 gold a 35-tel szemben 250-es aranyárfolyamnál). 7 aranyat könnyebb összeszedni, mint 35-öt.


 

Ezeken kívül még létezik óriás raktár, amit csak a Loyalty programban résztvevők tudnak beszerezni:
Very Large Storage: 20000 férőhelyes és 175 LP-be kerül

Nem bonthatóak le és nem is adhatóak el. A raktárak kapacitása összeadódik. Ha betelik a raktáraid férőhelye, nem tudsz vásárolni és senki sem tud dolgozni a nyersanyagcégeidben, te sem és az alkalmazottaid sem. Könnyen előfordulhat, hogy kilépnek, ha ilyen helyzet adódna...

A raktárban tárolódik (azaz helyet vesznek el a raktárból):
- kaja
- tank
- ház
- kaja nyersanyag (búza)
- fegyver nyersanyag (vas)
- ház nyersanyag

- bazooka erősítő
- rakéta (egyszerre egy lehet, kivéve ha már van egy építve és valamely küldetéssel kapsz megint.
- bombák

- csokik
-moving ticket (avagy "repülőjegy")

Ezen kivül láthatjuk itt a rakétavető alkatrészeinket, melyeket itt tudunk összeszerelni, valamint rakétát is itt állithatunk össze.