Háború


Az eRepublik egyik központi modulja a háborús modul. Mit lehet nyerni a háborúkkal? Nagyobb lehet az ország területe, több adó folyhat be (a megszerzett területek egy részéé is), továbbá a megszerzett bónuszok növelhetik a termelékenységet. Ezek elég motiváló tényezők ahhoz, hogy egyik ország háborút indítson egy másik ellen. Arról nem is beszélve, hogy egyesek szeretik a valódi világ sérelmeit megtorolni itt a játékban, vagy éppen (például azok, akik NagyMagyarországot szeretnének).

Naponta számos csata fut, melyeknek csak egy részét látod a főoldalon. Ha század tagja vagy, akkor a századod napi parancsát elérheted a század oldalról.

 

A Military Campaigns (hadjáratok) gombra kattintva, vagy a főoldal menüjének Háborúk (Wars) opcióján keresztül könnyen elérheted az összes csatát.
Ide navigálva az alábbit láthatod:


A lap legtetején áll a nap hadjárata, ezt az elnök állíthatja be (azon országét látod, amelyikben tartózkodol, lehet az adott országért, vagy más szövetségeseiért folytatott hadjárat is). Ha az elnök által beállított hadjárat véget ért, akkor az erep automatikusan betesz egy másikat (ha van az országunknak másik, akkor az, ha nincs, akkor egy MPP-set) Amennyiben országod közvetlenül érintett egy háborúban vagy felkelésben, akkor az ez alatt látható. Továbbá két szűrő is rendelkezésedre áll a csaták keresésekor. Egyrészt a szövetségesek háborúi közt tudsz válogatni (Allie's Campaigns), illetve ezeken kívül az összes többi csatát is megtekintheted (All Campaigns). Az össze többi között találod meg a szövetséges országok felkeléseit is. Azonban ne feledd az országok ereje a koordinált sebzésben rejlik. Azaz, hogy bizonyos kiválasztott csatákat ad meg a kormány, ahol a magyar lakosság harcol. Így nem aprózódik fel a magyar hadi potenciál a rengeteg ütközetben. Előfordulhat olyan is, hogy az országunknak több aktív csatája is van, de a kormány arra utasít, hogy elsősorban x vagy y csatában harcoljunk, z-t pedig esetleg hagyunk kell, mert nem bírjuk tartani.

Különböző jelzéseket lehet látni itt a hadjáratok listájánál. Megkülönböztetünk szárazföldi csatát piros VS jelöléssel, és légi csatát kék VS jelöléssel  . Egy hadjárat során 3 kör (minicsata) szárazföldi, a 4. pedig mindig légi csata. Szárazföldi esetén szárazföldi fegyverekkel és pusztakézzel, továbbá bombákkal, rakétákkal harcolhatunk, légi csaták esetén csak légi fegyverekkel és "puszta kézzel", avagy fegyver nélkül. A számok a VS jel két oldalán jelöli, hogy az adott hadjáratban melyik ország mennyi pontot szerzett a korábbi minicsatákból. Míg a szárazföldi harcok divíziókra vannak osztva (1. div: 1 pont, 2. div: 2 pont, 3. div: 3 pont: 4. div: 5 pont), ahol összesen 11 pont szerezhető, addig a légicsata esetében minden divízió együtt harcol, és 22 pont jár a nyertes oldalnak.


A hadjáratoknál a zászló sarkán lévő kis pipa jelöli, hogy melyik oldalon fogsz harcolni alapesetben.

A harcolj gomb alatt lehet látni, hogy az adott minicsata mennyi ideje megy. Maximum 2 órás lehet egy minicsata, minimum pedig másfél órás.

Az erepublik az adott csatába bevitt sebzés összege alapján 3 kategóriára osztja a csatát, divíziónként eltér, hogy mennyi kell a következő fokozathoz. Erről is látunk infót:
- hidegháború (cold war): kevés sebzés
- totális háború (full scale)
- epikus csata (epic war):dupla prestige pointot ad minden ütésért a minicsata végéig.


Ha ezt a jelet látod , akkor valamelyik oldalon pénztv is tudsz szerezni, ha harcolsz, bár ennek mértéke legtöbb esetben nem fedezi a harci költségeidet (fegyver- és kajaköltség). A szám azt jelöli, hogy hány ajánlat érhető el.


Ha ilyen jelet látsz egy felkelésnél , az azt jelöli, hogy az adott csatába a felkelők oldalán bevitt sebzés milyen szorzót kap még. Függ mértéke attól, hogy mennyi ideje van megszállás alatt az adott régió.


Birodalom:

Birodalomnak minősül minden olyan ország, melynek nemzeti ereje legalább 4000. Azon ország, mely birodalom, a zászlója mellé automatikusan babérkoszorút kap, megváltozik a játék háttere (legalábbis aki 1024*768-nál nagyobb felbontást használ, észreveheti). Azt, hogy jelenleg mely országnak mennyi a pontja, a közösség menü > rangsor > országok résznél láthatjuk.

A nemzeti erőt az ország katonai ereje (szakaszokba besorolt aktív katonák támadóképessége), és a megszállt régiók száma határozza meg. Az, hogy egy ország birodalom, vagy nem, vagy éppen mennyi a nemzeti ereje, nem befolyásol semmit. Egyedüli érdekesség, hogy ha olyan országban tartozol, mely birodalom, az adott ország zászaljával teletűzdelt épületeket ábrázoló hátteret kapsz (1024*768-as felbontásban nem látszik, csak ennél nagyobban).
A megszállt régiók után pedig a megszálló ország részesül a megszállt ország/régió adójából, melyet a közösség menü > my country > gazdaság résznél követhetünk nyomon grafikon formájában, de van lehetőségünk táblázat formájában is megtekinteni:

Az adóbevételek és a bónuszrégiók megszerzése általi extra termelékenység miatt nyer értelmet a háborúzás.

A háborúk típusai

Támadó/direkt háború

amikor egyik ország közvetlenül megtámadja egy másik ország adott régióját.

Az országok egymással köthetnek Kölcsönös Védelmi Egyezményt (MPP), melynek során a direkt csatákban utazás nélkül harcolhatnak egymás oldalán az ellenség ellen. Egy csata során ha rámegyünk a szövetségesekre (allies), ahol számmal kiírja a szövetségesek (akikkel van aktív MPP) számát, legördül egy lista azon országok neveivel, melyek utazás nélkül segíthetnek az adott országnak a csatában. Mindkét oldalt megnézhető az adott ország szövetségeseinek listája.

Közvetlen csatáknál +10% bónuszt kapunk a sebzésünkre, ha az adott ország ellen van aktív NE (Natural Enemy, avagy főellenség). Erről a kongresszus és az elnök dönthet. Egyszerre egy ország ellen lehet aktív NE. Ez a bónusz csak a két ország közös közvetlen csatáira vonatkozik. Ha időközben megszűnik a közös határ, akkor akkor automatikusan véget ér az NE. Ha közös határ marad, akkor 7 napig nem lehet új NE-t beadni, csak 7 nap elteltével. A megszavazáshoz 2/3-os többség kell, a szavazás 24 órán keresztül tart. A +10% bónusz a kötélállásnál számít, nem növekszik viszont ennyivel a rangpont (és ha jól tudom a sebzésünk sem).

Közvetlen háború 2 módon nyílhat. Azonban mindkettő feltétele, hogy az országok határosak legyenek. Egyrészt hadüzenettel, másrészt Natural Enemy (NE) törvénnyel, ha "A" ország "B" országot természetes ellenségének jelöli. Mindkét lehetőség törvényjavaslat formájában jelenik meg a játékban, tehát a kongresszus jóváhagyása kell hozzá. A háborúk, a közös határ megszűnésével, az ország eltörlésével, vagy a Békejavaslat kongresszusi elfogadásával érhetnek véget. Ha egy nyitott háborúban a támadó részéről 24 órán keresztül nem indul meg a csata, akkor a rendszer automatikusan elindítja azt egy tetszőleges szomszédos régió ellen. Arra mindenképp figyelj, hogy ha egy megszállt régióban vagy, akkor akkor a megszálló ország mellett harcolsz a csatákban. Az RW-ben (felkelés) a bónusz nem érvényesül. Miután NE-t megszavazta a kongresszus egy új Háború fog elindulni. A támadó félnek 24 órája van kezdeményezni. Ha a kezdeményező fél nem indítja meg támadást 24 órán belül a Háború automatikusan elindul a támadható régiók valamelyikében.

Felkelés (Resistance War)

Felkelés azokban a régiókban indítható, melyek nem azok eredeti tulajdonosának országában vannak (megszállt régiók)

Felkelés indításának feltételei:

  • légy a régióban, amit fel akarsz szabadítani;
  • legyen 1000 valutád (HUF);
  • tíz játékos támogassa a felkelést;
  • a régió több mint 24 órája legyen megszállva (hamarabb nem lehet indítani)
  • a felkelő ország ne harcoljon másik felkelésben ugyanazon ország ellen;
  • a régió ne legyen direkt támadás alatt.

Amint összegyűlt a 10 támogató, elindul a felkelés automatikusan. Sikeres felkelés esetén a felkelést indító 10 személyek egy-egy felkelés hőse medállal, és 5-5 arannyal lesznek gazdagabbak, de nem kapják vissza az 1000 HUF-ot (az arany árfolyamától függ, hogy végülis ebből lett e személyesen nekik nyereségük). Sikeres felkelés esetén bármikor indíthatnak az indító személyek újból felkelést. Sikertelen felkelés esetén az 1000 HUF-ot elvesztik, és 7 napig nem vehetnek részt azon személyek újabb felkelés indításában, valamint 24 órán keresztül nem indíthat a vesztes ország újabb RW-t ugyanazon megszálló ország ellen.

Van viszont egy új medál, Freedom Fighter (Szabadságharcos), melyért 3-10 felkelésben 25-50-75 killt kell ütni, sikeresen kell záródnia a felkelésnek. Bővebben erről a medálok résznél olvass.

Ha nem akarsz indítani felkelést (egyébként is másokkal együtt szervezetten érdemes indítani), akkor részt is vehetsz más felkelésekben, akár folyamatban lévőkben is. A menüben a háborúra kattintva kiválasztjuk a felkelést (a felkelő ország zászlajánál piros csillagos fekete öklöt láthatunk jelzésként):

Aztán ez fogad:

Felkelések alkalmával mindig választanod kell, hogy a felkelő oldalon (Resistance Force of …), vagy a védő oldalon (régiót aktuálisan birtokló ország) szeretnél-e küzdeni.

A Felkelés és a Támadó háború közti legnagyobb különbség az azokban harcolható játékosok számában rejlik. Míg a Támadó háborúkban a szövetséges országok játékosai is részt vehetnek, addig a Felkelésekben csupán az érintett ország területén tartózkodó játékosok üthetnek. Sokan pedig nem hajlandók utazni, így nem segítenek azon országoknak. Ennek a jelentősége pedig a hadműveletekben is megmutatkozik.

Arra feltétlen figyelj, ha egy ellenséges országba utaztál ki és ott direkt csatában akarsz harcolni, akkor alapértelmezett esetben az ellenséges oldalon tudsz ütni. Azonban ekkor egy felugróablak felhívja erre a figyelmed elsőként. Ugyanekkor itt lehetőséged is van másik, nem ellenséges országba költözni és a rendszer felkínál pár régiót. Mielőtt ekkor választanál gondold végig, hiszen lehet van közelebbi, kevesebb utazási pénzzel elérhető és ugyanúgy megfelelő ország.

A nap csatája (Champaign of the Day, CoD) ugyanígy változik országonként, tehát a főmenüben nem a saját országodét látod, hanem azét, ahova utaztál.

 

Egy új fejlesztésnek köszönhetően a megszállt régiók minél tovább vannak megszállás alatt annál nagyobb szorzót kapnak majd RW-ben a sebzéseikhez. Erről bővebben a birodalmak és szabadságvágyak rész alatt lehet olvasni.

 

Tegyük fel, hogy A ország szomszédos B országgal, aki éppen jelenleg C ország egy régióját birtokolja, ami A országgal szomszédos. A és C egymással szövetségben vannak. Ebben az esetben indíthat C ország felkelést a megszállt régióban, mely jelenleg B országé vagy ehelyett A ország direkt csatában megtámadhatja B ország azon régióját, mely eredetileg C országé. Ebben az utóbbi esetben, mivel direkt csatáról van szó, érvényesülhet az NE bónusz.

 

Légicsapás (Airstrike)

Nem összekeverendő a légi csatával, mely a hadjáratok minden 4. körében van.

Nem csak határos országok régióit van lehetőség megtámadni, hanem bármely más, távolabbi országot is. A játékban az olyan hadjárat, mely légicsapásos, semmiben sem különbözik a többitől, tehát ugyanúgy tankokkal, rakétákkal, bombákkal stb harcolunk ugyanolyan játékfelületen, mint az RW és direkt csata esetében.

A légicsapás egyik hátránya, hogy ha sikeres is, és sikerül elfoglalni egy vagy több régiót a távolabbi országból, ha nincs összeköttetésben az anyaországgal, akkor az esetlegesen pluszban megszerzett bónuszok nem érvényesülnek.

 

Légicsapás menete: Az elnök nyújthatja be a javaslatot, és ha a kongresszus elfogadja. Akkor lehet beadni, hogyha a légicsapáshoz szükséges valuta és kaja mennyisége összegyűlt. Az ehhez szükséges mennyiség országonként eltérhet. A közösség >>> my country >>> hadügy résznél érhető el az információ arról, hogy mennyi van.

 

 

Szükséges energia (kaja) egység = (Az ország állampolgárainak száma + A szövetségesek populációja ) * 50
   / 1 Q1 Étel utalása 2 Energia egységet eredményez, Q2 Étel 4 Energia egységet eredményez, és így tovább./

Szükséges valuta = (1.000.000 valuta + 100.000 valuta minden birtokolt nem eredeti régió után) * ( 1 + (25 * A birtokolt Étel Alapanyag Régiók száma)/100 ))

Miután a Légicsapást megszavazta a kongresszus egy új Háború fog elindulni
A támadó félnek 24 órája van kezdeményezni
Ha a kezdeményező fél nem indítja meg támadást 24 órán belül a Háború automatikusan elindul a támadható régiók valamelyikében.
Ha a kezdeményező Ország megnyeri az első hadjáratot, akkor a Háború a továbbiakban a normál szabályok keretei között folytatódnak.

 

Ha mindkettő 100%, akkor bármikor javasolhatja az elnök. Légicsapást 14 naponként egyszer lehet indítani függetlenül attól, hogy sikeres, vagy nem.

 

Diktatúra/forradalom

Hazai katonai század vezetője megkísérelheti átvenni az ország irányítása fölött  a hatalmat, valamint egy már meglévő diktátor ellen fel lehet lázadni, s visszaállítani a demokráciát. Bővebb infóhoz klikk ide.

 

A csata

 

Egy-egy csata két pontgyűjtési szálon fut.

 

1.) Minden csata úgynevezett minicsatákra van osztva. Egy minicsata minimum 1,5 órát és maximum 2 óra hosszat tart a játékban. A harc közben látható számláló pedig a harc kezdetétől mutatja az eltelt időt. A csata éppen aktuális állását egy százalékos értéket mutató csík (köznapi nevén kötél) és a két háborúzó fél által elért pontok mutatják.

 

Egy minicsata megnyeréséhez 1800 pontot kell gyűjteni. Minden percben kap egy bizonyos pontszámot az az oldal, amelyik 50% felett tudja tartani a minicsatát. A mini elején kevesebbet, később többet.

 

 

Ha egy minicsatában az egyik fél elérte az 1800 pontot, akkor a százalékos állástól függetlenül befejeződik az adott minicsata!

 

2.) A második pontgyűjtési szál a győztes minicsaták után kapott pontokra van kihegyezve. Minden játékos divíziókba van osztva (1-4-ig). Így minden divíziónak a sajátjában kell az 1800 pontot elérnie. Amelyik oldal ezt teljesíti gyűjt egy adott pontszámot a következő szerint:

 

 

Az így gyűjtött pontokat a csatatéren a Current Battle Zone ikonjára kattintva érheted el. Lehet látni az összes pontszámot, és divíziónként a pontokat. Láthatod, hogy az aktuális miniben melyik divízió hány pontnál jár, és mely oldal felé húz a "kötél", valamint hogy melyik oldalt mely országok harcolnak alapból

Ezekből a pontokból pedig 94-et (régebben 83) kell összegyűjteni ahhoz, hogy az ország megnyerje a teljes nagy csatát (nem a minicsatákat, hanem azok összességét). Például, ha minden Divízió győz, akkor 11 pontot lehet gyűjteni körönként. 

 

Az epic körök dupla pontot kapnak, így egy epic csatával akár sokkal gyorsabban véget érhet a hadjárat, mert kevesebb kör is elég a győzelemhez. Az epic körök BH-i dupla aranyat érnek, és az epic körökben dupla prestige pointot lehet kapni.

Egy csata akkor epic, ha egy bizonyos sebzésmennyiség az adott divízió adott körében összejön.

 

Cold war (hidegháború): kevés sebzés volt eddig
Full scale war (totáis háború): sok sebzés volt, de még nem epic

Epic war (epikus háború): 2-szeres BH, 2-szeres prestige point, dupla pont a nyertesnek, és kicsit megváltozik a csata háttere is menet közben.

Ha minden Divízióban eldőlt a minicsata, akkor 5 perc szünet következik a következő minicsata indulásáig. Azaz megeshet, hogy neked ezen az 5 percen felül még azt is meg kell várnod, hogy a másik csoport befejezze a minicsatáját.
Epicez szükséges összsebzés az adott körben, divíziók szerint (régen így volt, azóta változhatott):
1. divízió: 150 000 000 damage
2. divízió: 1 500 000 000 damage
3.  divízió: 4 500 000 000 damage
4. divízió: 10 000 000 000 damage

 

Minden 4. kör légi harc, mely során nincs a csata divíziókra bontva, a győztes oldal pedig 22 pontot kap.

 

Egy ütéssel 10 egészségpontot vesztesz. Ugyanekkor 1 tapasztalati ponttal és a katonai rangpontod (sebzésed tizedével) növekedésével gazdagodsz, továbbá sebzést viszel be az adott csatába.  A katonai rangpontod pedig a bevitt sebzésed tizedét teszi ki. Az ellenfeledet az Erepublik véletlenszerűen választja ki az ellenséges országok lakosai közül. Mindezt úgy téve, hogy hasonló erejű legyen hozzád képest. egy ellenfél legyőzése q7 fegyverrel általában 1-4 ütéssel, fegyver nélkül 1-9 ütéssel szokott sikerülni. Ha a "harc" gombra kattintasz, akkor nem csak egyet ütsz, hanem annyit, amennyi kell az ellenfél legyőzéséhez (ha kevesebb az aktuális wellnessed, akkor kevesebbet. Az ellenfél legyőzése szükséges ahhoz, hogy megkaphasd érte a tapasztalati pontot, rangpontnövekedést.