Támadó/direkt háború
amikor egyik ország közvetlenül megtámadja egy másik ország adott régióját.
Az országok egymással köthetnek Kölcsönös Védelmi Egyezményt (MPP), melynek során a direkt csatákban utazás nélkül harcolhatnak egymás oldalán az ellenség ellen. Egy csata során ha rámegyünk a szövetségesekre (allies), ahol számmal kiírja a szövetségesek (akikkel van aktív MPP) számát, legördül egy lista azon országok neveivel, melyek utazás nélkül segíthetnek az adott országnak a csatában. Mindkét oldalt megnézhető az adott ország szövetségeseinek listája.
Közvetlen csatáknál +10% bónuszt kapunk a sebzésünkre, ha az adott ország ellen van aktív NE (Natural Enemy, avagy főellenség). Erről a kongresszus és az elnök dönthet. Egyszerre egy ország ellen lehet aktív NE. Ez a bónusz csak a két ország közös közvetlen csatáira vonatkozik. Ha időközben megszűnik a közös határ, akkor akkor automatikusan véget ér az NE. Ha közös határ marad, akkor 7 napig nem lehet új NE-t beadni, csak 7 nap elteltével. A megszavazáshoz 2/3-os többség kell, a szavazás 24 órán keresztül tart. A +10% bónusz a kötélállásnál számít, nem növekszik viszont ennyivel a rangpont (és ha jól tudom a sebzésünk sem).
Közvetlen háború 2 módon nyílhat. Azonban mindkettő feltétele, hogy az országok határosak legyenek. Egyrészt hadüzenettel, másrészt Natural Enemy (NE) törvénnyel, ha "A" ország "B" országot természetes ellenségének jelöli. Mindkét lehetőség törvényjavaslat formájában jelenik meg a játékban, tehát a kongresszus jóváhagyása kell hozzá. A háborúk, a közös határ megszűnésével, az ország eltörlésével, vagy a Békejavaslat kongresszusi elfogadásával érhetnek véget. Ha egy nyitott háborúban a támadó részéről 24 órán keresztül nem indul meg a csata, akkor a rendszer automatikusan elindítja azt egy tetszőleges szomszédos régió ellen. Arra mindenképp figyelj, hogy ha egy megszállt régióban vagy, akkor akkor a megszálló ország mellett harcolsz a csatákban. Az RW-ben (felkelés) a bónusz nem érvényesül. Miután NE-t megszavazta a kongresszus egy új Háború fog elindulni. A támadó félnek 24 órája van kezdeményezni. Ha a kezdeményező fél nem indítja meg támadást 24 órán belül a Háború automatikusan elindul a támadható régiók valamelyikében.